25 maart
Case
“Dharmastudie betekent: de hoogste weg is niet moeilijk, je moet er enkel zelf voor kiezen.”
(Dogen, Sanjushichi Hon Bopai Bunpo)
Kort
Een beetje weten over zen kan echt geen kwaad.
Iets langer
Er is een grote neiging om 'zen' te herleiden tot aandachtspraktijk en die aandachtspraktijk te herleiden tot mindfulness als 'gewoonweg in het hier en nu zijn'. Maar nu krijgen we te horen dat we ook aan dharmastudie te doen hebben. Dharma betekent 'leer'. Nu vind ik het best leuk om boeddhistische of zenliteratuur door te nemen, maar ik besef dat ik daarmee tot een minderheid behoor. De oproep om ook een beetje te weten over het boeddhisme is lang niet zo populair als mindfulness. Dat zorgt ervoor dat het boeddhisme best populair is, en doorgaans op sympathie kan rekenen, maar dat al bij al maar weinig mensen er ook iets van weten.
Dogens opmerking speelt met de beroemde eerste zin van de Xinxinming, een toen al oude en heel populaire Chinese zentekst:“De grote weg is niet moeilijk, zolang we maar niet kiezen of afwijzen.” Dit drukt min of meer uit wat ik gisteren heb besproken als de praktijk van aandacht. Met zijn opmerking voegt Dogen eraan toe het tegendeel ook geldt: zen is wel degelijk een levensweg waar je voor kiest. En die je bestudeert. Niet alleen in meditatieve aandacht, maar ook in je denkbeelden, die je aandacht mee vorm geven. Je aandacht laten wrijven tegen een beetje tekstsudie, kan ze alleen maar verrijken en verbreden. Dat komt niet vanzelf. Daar moet je voor kiezen. En het doen.
Voor de hele reeks, klik hier.
Als je deze teksten ook in de praktijk wil brengen, kun je deelnemen aan de online ZIT-sessies.