ELKE DAG BEGINT (160): Waarom kwam Bodhidharma uit het westen? (2)

9 juni

 

Case

Longya vroeg Cuiwei: “Wat is de betekenis van Bodhidharma's komst uit het Westen?”
Cuiwei zei: “Geef me de kin-steun eens aan.”
Longya gaf de steun en Cuiwei sloeg hem ermee.
Longya zei: “Als u mij slaat, zal ik u laten doen. Maar uiteindelijk is er geen betekenis in Bodhidharma's komst uit het westen.”

(Biyanlu)

 

Kort

Als dat zo is, kunnen we dan ophouden met elkaar te slaan, aub?

 

Iets langer

De vraag is dezelfde als gisteren, maar het antwoord is deze keer heel anders. Longya* vraagt aan Cuiwei** naar de essentie van de zen. Cuiwei's antwoord begint nog vrij rustig: hij vraagt om de kin-steun aan te geven. Dat is een stok met een uitsparing waar monniken tijdens lange meditatiesessies hun kin leggen om hun hoofd en nek te laten rusten. Zo lijkt Cuiwei's antwoord op dat van Xianglin*** gisteren: “Lang zitten en moe worden.”

Maar dan gebruikt Xianglin de kin-steun om Longya een mep te geven. Daarmee toont hij zich als de bruuske op schok-effect mikkende zenmeester. Longya reageert behoorlijk cool. “Goed, ik zal het zen-spelletje meespelen, maar uiteindelijk stelt het niet zoveel voor. Het toont me vooral dat er geen vaste betekenis te vinden is."

Dat betekent niet dat alles fundamenteel zinloos is. Het betekent dat betekenis of zin ontstaat in onze interacties, in onze omgang met de situatie. De kwaliteit van onze interacties, daar draait het om in Bodhidharma's komst uit het westen. Zodra we dat uit het oog verliezen, wordt het allemaal maar show. Bijvoorbeeld wanneer een zenleraar de zenleraar uithangt en met kin-steunen begint te meppen.

 

* Longya Judun (ca. 834-923).
** Cuiwei Wuxue (9de eeuw).
*** Xianglin Chengyuan 
(908-987).

 

Voor de hele reeks, klik hier.

Deze notities zijn ook dagelijks te volgen op Bluesky.

Als je deze teksten ook in de praktijk wil brengen, kun je deelnemen aan de online ZIT-sessies.

Datum

tomhannes.be - Copyright © 2021

banner foto Theodoor Dirkx - website startx.be