1 september
Case
Een leerling kwam zich voor het eerst aanbieden bij Muzhou.
Muzhou tierde: “Waarom heb je de vruchten gestolen die hier zolang waren?”
De leerling zei: “Meester, ik ben hier juist aangekomen! Hoe kunt u zeggen dat ik vruchten gestolen heb?”
Muzhou zei: “Omdat ik de gestolen goederen voor mij zie!”
Kort
Erkennen waar je mosterd haalt, is een zaak van eerlijkheid. Wat je vervolgens met de mosterd doet, is jouw project.
Iets langer
Eerlijk is eerlijk: Muzhou maakt het de arme leerling niet gemakkelijk. De leerling komt zich nog maar aanmelden of hij krijgt al een verwijt naar zijn hoofd geslingerd. Of zo lijkt het toch. Maar misschien test Muzhou hier de leerling om te zien hoe snel hij zijn 'zen' verliest. Of wij. In een slordige lezing gaat alle onze aandacht naar Muzhou's tierende toon en het woord 'gestolen'. Terwijl het mogelijk in de eerste plaats gaat over de 'vruchten'. Misschien kunnen we Muzhou's vraag hier anders formuleren als: “In dit klooster plukken we de vruchten van onze zenweg. Die vruchten zijn niet van ons alleen. Net zoals we fruit plukken van een boom, zo hebben wij de vruchten geplukt uit de boom van het boeddhistische onderricht. In zekere zin zin stelen we ze dus. Ik zie hier voor mij iemand die duidelijk zen-vruchten heeft geplukt. Zeg me, wat ben jij met je zen van plan? Waarom beoefent jij zen?” Zo bekeken slingert Muzhou dus een compliment naar de leerling. Hij ziet dat de zenpraktijk van de leerling vruchten heeft afgeworpen en vraagt op welke manier hij die vruchten wil inzetten. Alleen maar om zijn leven leuker te laten zijn? Dan zijn de vruchten inderdaad gestolen. Of zet hij ze in voor het welzijn van een bredere wereld? Dan worden de vruchten opnieuw geplant en kunnen ze doorgegeven worden.
Voor de hele reeks, klik hier.
Deze notities zijn ook dagelijks te volgen op Bluesky.
Als je deze teksten ook in de praktijk wil brengen, kun je deelnemen aan de online ZIT-sessies.