8 juli
Case
“Of je nu staat, loopt, zit of ligt.
Zodra je wakker bent,
zou je deze meditatie moeten beoefenen.
Dit noemen we 'het hemelse verblijven'.”
Kort
Je wordt je houding.
Iets langer
Het laatste stukje van de Metta Sutta doet twee dingen. Het roept om de meditatievorm die de sutta aanprijst vol te houden, op elk moment van de dag, en in elke houding. En het geeft ook iets weg van de context waarin deze metta-meditatie is ontstaan.
Twee jonge brahmaanse priesters kwamen de Boeddha vragen hoe ze de hemel van de god Brahma konde bereiken. Dat was hun hoogste doel. Ze hoopten dat de Boeddha hen kon helpen. De verblijfplaats van Brahma (brahmavihara) bereiken was niet echt het grote doel van de Boeddha, maar daar maakte hij geen punt van. Hij gaf de brahmanen iets waarvan hij dacht dat het hen kon helpen op een manier die hij zelf kende. In plaats van een 'stairway to heaven' bood hij hen een manier om zelf een hemel te zijn. Dat, zo besluit de Metta Sutta hier, is het echte hemelse verblijf waar jullie naar op zoek zijn. Geen hemel van een God ergens ver weg, of in een leven na de dood. Maar een manier van zijn, hier en nu, door jezelf gecultiveerd als een basishouding van vriendelijkheid.
Deze meditatievorm wordt in het boeddhisme nog altijd de brahmavihara genoemd. Het loont de moeite om ermee aan de slag te gaan.
Voor de hele reeks, klik hier.
Deze notities zijn ook dagelijks te volgen op Bluesky.
Als je deze teksten ook in de praktijk wil brengen, kun je deelnemen aan de online ZIT-sessies.