1
19 maart
Case
“Niet weten is het meest intieme.”
(Dizang Guishen)
Kort
Weten is doen alsof je niet onzeker bent. Dat heeft ernstige beperkingen.
Iets langer
Soms wordt zenverlichting beschreven als een diep 'weten'. Als een werkelijk doordrongen zijn van een ervaring of een besef. Het probleem is dat je ook werkelijk doordrongen kunt zijn van de grootste onzin. Hoe groter de onzin, hoe moeilijker het lijkt om ervan af te raken. Er is niet zoveel reden om ervan uit te gaan dat meditatieve ervaringen aan dat risico ontsnappen. Het hele boeddhisme is zelfs begonnen bij de Boeddha die zijn twijfels had bij wat de mediterende yogi's in zijn tijd uitkraamden.
Daarom koester ik deze uitspraak van de Chinese zenmeester Dizang*. We staan dichter bij iemand als we erkennen dat we de ander niet te kennen. We luisteren en kijken beter naar de wereld als we niet op voorhand denken te weten wat we zullen horen of zien. Dit intieme niet-weten is niet het luie niet-weten dat niet echt oplet, de schouders ophaalt en besluit “Kweenie”. Intiem niet-weten is ontmoeten en blijven ontmoeten. Actief niet-weten is heel intens, heel boeiend.
* Dizang Guishen (867-928).
Voor de hele reeks, klik hier.
Als je deze teksten ook in de praktijk wil brengen, kun je deelnemen aan de online ZIT-sessies.