14 oktober
Case
Een leerling vroeg: “Waarom kwam Bodhidharma uit het westen?”
Fushan antwoordde: “Botten opgestapeld op een grote vlakte.”
Kort
We hebben niet zo gek lang meer te leven. Wat zullen we dan maar eens doen in tussentijd?
Iets langer
Hier hebben we een zoveelste antwoord op de vraag die zo vaak gesteld werd aan klassieke zenleraren. Waarom kwam de legendarische Indiase monnik Bodhidharma naar China om daar de zentraditie te stichten? Of anders gezegd: waar draait het allemaal om in de zen? Fushan* antwoordt met een griezelig beeld: een grote vlakte volgestapeld met botten. Een niet te miskennen herinnering aan de alomtegenwoordigheid van de dood. Maar zijn beeld is rijker dan een memento mori, het besef dat niemand zal ontsnappen aan de dood. Het drukt uit dat elke nu bestaande vlakte bezaaid is met overblijfselen van wat ooit bestaan heeft. Alles wat nu leeft, groeit op, uit en dankzij de humus van vorige levensvormen. Zen is een praktijk om met dat gegeven om te gaan. Om zoveel het futiele van het leven te durven omarmen, én het besef dat wat wij nu met onze levens doen de humus van de toekomst zal vormen. Die twee - de leegte omarmen en een actief mededogen voor alle leven rond en na ons - dat is de inzet van de zen.
* Fushan Fayuan (991-1067).
Voor de hele reeks, klik hier.
Deze notities zijn ook dagelijks te volgen op Bluesky.
Als je deze teksten ook in de praktijk wil brengen, kun je deelnemen aan de online ZIT-sessies.