ELKE DAG BEGINT (111): De zogenaamd menselijke geest

21 april

 

Case

We moeten de zogenaamd menselijke geest onderzoeken.”

(Menzan Zuiho, Jijuyu Zanmai)

 

Kort

Een mens is geen alleenstaand wezen. Onze geest ook niet.

 

Iets langer

Waarom spreekt Menzan* hier over de 'zogenaamd' menselijke geest? Omdat in het traditioneel boeddhistische wereldbeeld de mens ingebed is in het rad van wedergeboortes. We worden er onophoudelijk herboren worden in een gelukzalige hemel, een leven als strijdende god, in de hel, als een soort van zombie, als dier of als mens. Minder letterlijk kun je die zes wereldden ook zien als mentale toestanden waarin je van moment op moment 'reïncarneert', afhankelijk van hoe je reageert hebt op een vorige situatie. We zijn niet alleen mensen, maar ook dieren (als we overgeleverd zijn aan de zin in eten, drank en sex), gelukzalige goden (als we in de roes van een succes zitten), strijdende goden (als we in competitie zijn), hellewezens (als we in stress, woede of acute angst leven) of zombies (als we gefrustreerd rondlopen),... Die reïncarnaties goed leren kennen, is heel erg interessant als je een vrijer leven wilt leren leiden.

Dit is een mooie manier om onze innerlijke werkingen te bekijken. Mooier dan op zoek te gaan naar wie ik nu eigenlijk echt ben. We zijn een amalgaam van ontzettend veel verschillende manieren van doen. Veruit het merendeel van die manieren hebben we geërfd in een immens uitgebreid en heel erg oud netwerk van relaties. Die erfenis onderzoeken lijkt me heel erg belangrijk en interessant. 'Wie ben ik eigenlijk' is in vergelijking daarmee een beetje een onnozele vraag.

 

* Menzan Zuiho (1683-1769).

 

Voor de hele reeks, klik hier.

Deze notities zijn ook dagelijks te volgen op Bluesky en Mastodon.

Als je deze teksten ook in de praktijk wil brengen, kun je deelnemen aan de online ZIT-sessies.

Datum

tomhannes.be - Copyright © 2021

banner foto Theodoor Dirkx - website startx.be