10 december
Case
Dogen zei tot zijn leraar Rujing: “Lichaam en geest zijn losgelaten.”
Rujing zei: “Lichaam en geest zijn losgevallen, de losgelaten lichaam en geest.”
Dogen zei: “Ik heb vast maar een tijdelijke verlichting ervaren. U moet me niet erkennen zonder dat daar een goede reden voor is.”
Rujing zei: “Ik doe dat niet zonder goede reden.”
Dogen vroeg: “Wat is die reden dan?”
Rujing zei: “Je hebt lichaam en geest losgelaten.”
Dogen boog.
Rujing zei: “Je hebt loslaten losgelaten.”
(Denkoroku)
Kort
Op een cirkel is er geen eindpunt.
Iets langer
Dit is het verhaal over Dogens* verlichtingservaring en de erkenning daarvan door zijn leraar Rujing**. Rujing had in de meditatiezaal tussen neus en lippen gezegd dat zenmeditatie lichaam en geest loslaten was. Dat kwam zo fel binnen bij de jonge Dogen dat zijn zen nadien nooit meer dezelfde zou zijn. Rujing is ook onder de indruk: hij ziet meteen dat Dogen niet iemand is die vanaf nu alleen nog maar kan spreken over 'lichaam en geest laten vallen'. Hij heeft het echt doorleefd. De Japanse term shinjin datsuraku betekent ook 'lichaam en geest in (de praktijk) storten'. Zulke termen zijn geen theorieën om rond te bazuinen. Het zijn aanwijzingen. Aansporingen. Dingen om te doen. Alleen zo werken ze. Als we ze uitvoeren. En als we ze laten vallen door verder te gaan.
*Dogen Kigen (1200-1253),
**Tiantong Rujing (1163-1228).
Voor de hele reeks, klik hier.
Deze notities zijn ook dagelijks te volgen op Bluesky.