3 februari
Case
Een leerling vroeg: “Wat is de Boeddha?”
Dongshan antwoordde: “Drie pond vlas.”
(Wumengan)
Kort
Dat je het zelf moet doen betekent niet dat je er alleen voor staat.
Iets langer
Drie pond vlas is het basismateriaal voor een zenmonnikskostuum. Dus zegt Dongshan* hier dat 'Boeddha' een codewoord is voor een programma met activiteiten, van manieren van doen, van leven. Wil je weten wat de Boeddha is? Maak jezelf dan een monnikskostuum met drie pond vlas, trek het aan, en leef ernaar. Maken de kleren dan de man? Neen. Maar net zoals alles in de wereld, kan de manier waarop je je presenteert naar de wereld wel degelijk een hulp zijn voor je praktijk.
Dongshans antwoord gaat daardoor ook over de steun van een gemeenschap. De boeddhistische praktijk lijkt vaak iets te zijn dat je alleen zelf kunt beoefenen. Maar dit gesprek heeft wel degelijk plaats in de context van een zenklooster. De hele omgeving - elke regel, elk gebouw, elk boeddhabeeld, elk aspect van het dagprogramma, alle kleren - drukt er het boeddhistische ideaal uit. Of je nu een kloosterling bent of een niet, het is goed om je te omringen met steun voor je praktijk. Je fragiele praktijk kan alle hulp gebruiken. Dus wat is, op dit moment, in je omgeving, je 'drie pond vlas'?
*Dongshan Souchu (910-990).
Voor de hele reeks, klik hier.