30 oktober
Case
“Tijdens meditatie kunnen leerlingen gedachteloos denken, plots verlicht worden en hun oorspronkelijke aard verwezenlijken. Maar ze hebben nog altijd hun basisverwarringen. Daarom moeten ze leren de manifestaties van hun karma te elimineren, waardoor de resterende verwarringen aan de oppervlakte kunnen komen. Er is geen andere weg.”
(Guishan)
Kort
Het gaat weer over je eigen stront ruiken.
Iets langer
Guishan* drukt zich hier voor een klassieke zenleraar ontypisch eenvoudig en helder uit. Zijn punt is dat er een verschil is tussen een verlichtingservaring en een bevrijde levenswandel. Die twee zijn geen synoniemen. We kunnen verregaand en oprecht ontwaken tot de aard van ons bestaan, en dat werkelijk begrijpen en doorleefd hebben – en toch nog onder invloed zijn van allerlei idiotieën die zich in ons genesteld hebben. Na een plotse verlichting volgt het lange werk van de geleidelijke verlichting. In plaats van ons weg te keren van onze kleine kantjes, in plaats van heimelijk te denk dat ze na onze verlichting wel verdwenen zullen zijn, kijken we er net veel rustiger en scherper naar. Zo kunnen ze langzaamaan eroderen door de werking van onze aandacht.
Te veel nadruk op indrukwekkende verlichtingservaringen en te weinig op het trage erosie-werk leidt tot wantoestanden. Schandalen in boeddhistische groeperingen tonen dat dit deel van de weg helaas al te vaak veronachtzaamd wordt. Maar zoals Guishan hier zegt: er is geen andere weg. Laten we die dan maar nemen.
* Guishan Lingyou (771–853).
Voor de hele reeks, klik hier.
Deze notities zijn ook dagelijks te volgen op Bluesky.