27 oktober
Case
Sixin zei tot zijn leerlingen: “Het is diep, duister, verafgelegen, en niemand kan het betreden. Is Shakyamuni er geweest of niet? Als hij er is geweest, waarom kon niemand anders er dan geraken? Als hij er niet geraakt is, waarom zeggen we dan dat het duister en verafgelegen is?"
Kort
Inzichten zijn eilandjes in een zee van mysterie.
Iets langer
Sixin* drukt hier iets heel belangrijks uit. En het is gepast dat hij dat een beetje mysterieus doet. We moeten in onze zen altijd plaats laten voor het onbekende. Ons ontwaken zou gebaseerd moeten zijn op een kern van niet-weten. Een besef dat we au fond niet weten. Ook voor Shakyamuni*, de historische Boeddha, is dat het geval. Zodra we ook maar eventjes denken dat we alles doorhebben, of dat de Boeddha of onze zenleraar Alles begrepen heeft, stuiteren we het heilloze pad van het fundamentalisme op. Dit is niet alleen een zaak van gepaste intellectuele bescheidenheid. Het is ook een zaak van morele hygiëne, en het schept de mogelijkheid om onze aandacht te kunnen blijven beoefenen. Zodra we denken te weten, sluiten onze harten en ogen. Dat is het slechtste wat onze zen kan overkomen.
* Sixin Wuxin (1044-1115).
* Siddhattha Gotama (480-400 v.Chr.)
Voor de hele reeks, klik hier.
Deze notities zijn ook dagelijks te volgen op Bluesky.